Vi ses i Åsele vid midnatt!

Åsele/Sjetie (sydsamiska)/Abborrträsk.

Johannesburg.
Åsele kommun har satt upp fyra webbkameror i tätorten - och jag kan se att den första snön har kommit och att det är sex grader kallt. I morgon ska det bli minus 16. Mörkret håller på att lägga sig, men någon människa ser jag inte. Både det övre torget och hembygdsområdet ligger öde. Fast vid det nedre torget kör en eller annan bil förbi. Julgranarna är fina. Allt är stilla.  
Det är lätt beroendeframkallande. Jag vill hålla mig vaken till midnatt, tills stjärnorna tindrar och snön lyser upp polarnatten. Och hur stor är egentligen chansen att få se, säg tre älgar galoppera längs Lillgatan i den blå morgontimmen? Varg och björn går givetvis också bra.
Mina böcker om Napoleon ("Napoleon & T-kex" och "Månsbergets hemlighet") utspelar sig på den fiktiva orten Abborrträsk som bygger på Åsele. När jag skriver sitter jag hemma i Johannesburg, men i hjärnan befinner jag mig i Abborrträsk och i hjärtat - och minnet -  i Åsele. Ibland blir det mycket att hålla ordning på. Inte så mycket att jag glömmer var jag bor eller att hämta barnen i skolan, men det har hänt att jag matat hundarna med fågelfrö. 
Det underbart fiffiga med webbkamerorna är att de konkretiserar tankeprocessen och på sätt och vis gör det möjligt att vara både i Johannesburg och Åsele samtidigt.
Hundarna är hoppfulla. 

 http://www.aselemarknad.nu/webcam.php?showcamera=3

Comments

Popular Posts