Blott Sverige svenska julkortskonstnärer har

Julkortsdrottningen.
Man skulle kanske kunna säga att det började med Jenny Nyström (1854-1946), i alla fall i Sverige. Hon målade omkring 600 rasande populära julmotiv, som ju reproducerats till evinnerlighetens gräns. Sedan tycks det ha fortsatt av bara farten och Sverige har en lång och fin tradition av julkortsmåleri. Jag vet inte vem som mest förtjänt av titeln som den nuvarande kungen/drottningen av julkort, men här är två seriösa kandidater:  

Lennarts Heljes tomte.

Och Eva Dahlbergs.

Comments

  1. Jo, det är alltid kul att skicka dem ut i världen och fundera över hur de avläses.
    Själv läste jag om dig i Västerbottens-Kuriren idag och kände att jag måste söka upp dig på webben. Men du har ingen följ-knapp på fb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej och tack KajsaGreta,
      Jag håller med: det är något speciellt, snudd på magiskt, att skicka brev och vykort till andra delar av världen. En utdöende konst, sägs det.
      Jag har inte riktigt kommit på det bästa sättet att sköta sociala medier än (funderar), men under tiden har jag en öppen sida på Facebook som heter Rainbow Nation Art.
      https://www.facebook.com/rainbownationart?hc_location=timeline

      Delete

Post a Comment

Popular Posts