Herre gud, jag har glömt att lägga lutfisken i blöt


Ungefär så här blev det när vi skulle handla julklappar igår. Det var så hett och så mycket folk. Vi hamnade på kafé istället. Och så måste vi ju läsa alla söndagstidningarna. 
Glad fjärde advent. Nu har vi två dygn på oss att fixa resten.
När jag sent igårkväll började tänka på allt som ska göras innan julafton sköt den här meningen upp längs ryggmärgen och in i hjärnbalken:
Åh herre gud, jag har glömt att lägga lutfisken i blöt. 
Den måste vara nerärvd av stressade mödrar i generationer. För jag äter inte lutfisk och har aldrig tillagat rätten, men jag kan uppskatta den som ett fenomen. Den stod alltid på vårt barndoms julbord i Dorotea och skulle avnjutas sist, efter kakbordet, det kalla köttet och varmrätterna.
En vän av ordning meddelade mig nyss att lutfisken ska, måste, i blöt den 9 december. Bara så att ni vet.

Comments

Popular Posts