Hälsningar från Krampus



Finns det några snälla barn? Frågan måste ha varit extremt ångestladdad i Tyskland och Österrike där Krampus, juldjävulen, enligt folksägen kom med kedjor och fotbojor och förde bort odygdiga barn.
Bägge korten är från 1900-talets början.
Själv har jag försökt vara snäll mot medmänniskor varje dag. Det lyckas inte alltid. Det finns dagar då jag inte vill se en enda tiggare och då jag bara inte orkar lyssna på hur synd det är om någon annan.
Nästa år ska bli mer aktiv i rörelsen "Random acts of kindness". Det handlar alltså om vänlighet på måfå. Att hjälpa någon man inte känner, någon som kanske inte ens bett om hjälp. Under den sydafrikanska vintern delade jag ut egenhändigt stickade halsdukar till folk som jag tyckte såg ut som de kunde behöva litet värme.
Mer sånt alltså. Och en riktigt, riktigt god jul till er alla. Krampus hälsar. Han har mycket att göra på Sverigedemokraternas kontor just nu.   

Comments

Popular Posts