Pannkakor och djungel

Sirap och socker!
I närheten av gulgrävarstaden Pilgrim´s Rest (som jag skrev om igår) ligger Graskop, pannkaksstaden. Jag vet inte om det finns någon vettig förklaring till varför pannkakor är så populära här, men det är i alla fall det enda som restaurangerna serverar. Vi har gjort det till tradition att äta på Harrys, ett mycket prydligt kafé där Tholi och jag beställde pannkaka med socker - och sirap. Vi behövde det, vi skulle promenera på ett berg.
I Graskop var det mulet och varmt. Uppe på berget, drygt en mil därifrån, låg dimman tät. Plus att det duggregnade. Inga ideala förhållanden för att besöka God´s Window, tänkte jag. Vi gav oss upp på berget i alla fall. Utsikten var obefintlig. Vi såg inte mer än ett par meter framför oss, men regnskogen är fantastisk. Och den gör sig ännu bättre i duggregn. Över stenar, mellan snåriga trädstammar och tät grönska. Närmare än så kommer man inte en djungel i Sydafrika.
På väg in i bushen.
Nästan djungel.
Vacker blomma.

Tror att jag har den som krukväxt.

Comments

Popular Posts