Kaffe med mjölk i Hanoi

Så här tillagas en "klassisk Hanoi".


















I december reste jag och min familj till Vietnam. En morgon beställde jag en ”klassisk Hanoi espresso”. Jag tycker i och för sig inte om espresso och annat svart, starkt kaffe, men just den här varianten hade rekommenderats av flera Vietnamkännare.
Kafépersonalen talade inte engelska. Men genom att peka löste vi språkfrågan och jag fick min klassiska espresso. Den var kolsvart och tjock som tjära.
− Milk, please, sa jag och pekade på en liten bägare.
Det funkade. 
Servitören kom snart tillbaka och fyllde upp koppen med en trögflytande, gul kräm. Vaniljsås, det var jag säker på att det måste vara.
Det smakade sött och starkt och på det hela taget inte alls som kaffe. Jag lyckades dricka tre fjärdedelar ungefär.  Sedan beställde jag aldrig mer en klassisk Hanoi under vistelsen i huvudstaden.
Men nu, hemma i Johannesburg, kan jag komma på mig att längta efter den märkvärdiga söt-starka smaken. Kanske sällar jag mig till syvende och sist ändå i ledet av Vietnamresenärer som rekommenderar den ”klassiska”. 
Det var förresten inte vaniljsås. Det var kondenserad mjölk.

Comments

Popular Posts