Att göra ingenting i Clarens

Landsvägen mellan Clarens och Fouriesburg.














Den östra delen av provinsen Freestate, ungefär mitt i Sydafrika, placerar sig i min guide tack vare en rad mer eller mindre pittoreska småorter. Clarens, i närheten av nationalparken Golden Gate, är den allra raraste.
På frågan vad man ska göra här svarar jag: ingenting. Eller i alla fall så lite som möjligt.
Den bästa tiden att resa till Clarens är efter påsken, i april eller maj, det vill säga under den sydafrikanska hösten. Det är en storslagen tid. Luften är hög och klar. Popplarna (som sägs ha kommit hit med en italiensk nybyggare) är gyllengula. Och om kvällarna sprakar himlen av stjärnor.
Jag brukar bo på hotellet (Protea), men det finns gott om B & B och stugor att hyra. Och så brukar jag äta frukost på Artist Café mitt emot hotellet.
Det är fint att promenera i och utanför Clarens. På farmen Schaapplaats finns en relativt kort och enkelt vandringsled upp till en häll där det finns klippmålningar från ursrprungsbefolkningen khoisan bevarade. 
Det finns också fotspår av en dinosaurieunge, en massospondylus, som skuttade förbi för ungefär 100 miljoner år sedan. (Tel. +27 (0)58 256 1176, mobil: +27 (0)83 630 3713.)
Clarens är rikt på fornfynd och lämningar. Nyligen hittades ett dinosaurienäste med ägg. (http://www.guardian.co.uk/science/2012/jan/24/oldest-dinosaur-nests-south-africa).
Dinosaurievandringar och föreläsningar kan bokas genom turistbyrån i Clarens. Andra utflykter i trakten ordnas av guiden – och tillika violinisten − Wim Wybenga (mobil: +27 (0) 72 984 7482).
Men annars kan man som sagt med fördel ägna sig åt att göra just ingenting.


Stenhus i centrum från 1800-talets senare hälft.  
På promenad i bergen.
Fina klippmålningar. Cirka 600 år gamla.

Comments

Popular Posts