Saker som jag saknar


Med tur och kärlek från sydost Asien.










För några dagar sedan kom jag tillbaka från en resa till Vietnam och Hong Kong. Här är ett par saker som jag redan saknar:

1. Att folk tar det här med tur och otur på allvar. Till exempel finns det aldrig någon 13:e våning. Den här bilden är från vår hotellhiss i Hong Kong. 















2. Att folk är näst intill besatta av sådant som är rart och gulligt. Det här är en varningsskylt vid en rulltrappa. (Nog påminner den lilla varelsen om en gammal bekant? Mario Bros lillasyster utklädd till björn?)















Eller det fina julkaffet på Mc Donalds:















3. Att det vilar en can-do-känsla över hela regionen. I Hanoi lagar en man min sons trasiga sko på gatan och en kvinna, som bär omkring på en liten gasspis, steker ägg till oss på trottoaren. 















Möjligheter, inte hinder. Det är en tanke som jag tar med mig hem.

Comments

Popular Posts