Bara en tanke

Många vakthundar här i Sydafrika är tränade för att attackera mörkhyade. Alltså endast mörkhyade.  I alla fall sägs det så. Riktigt säker är jag inte, trots att tre (vita) hundägare bekräftat att det ligger till just på det viset. En annan person som jag frågade menade nämligen att det är en omöjlighet eftersom hundar i allmänhet är färgblinda.
Fast det förstås, även en färgblind varelse, människa som hund, kan väl se åtminstone nyansskillnader mellan ljus och mörk hy? Och då måste man fråga sig hur länge denna åtskillnad, denna hundarnas apartheid, ska fortsätta? Vem ska försona landets jyckar? 

Landets hundar tycks sitta fast i det förflutna.

Comments

  1. Hej Annika! Tack för de fina orden borta på min blogg! Här ser också spännande ut, tycker jag.

    Ser bland annat att du bor i Sydafrika. Det får mig genast att längta tillbaka till Kapstaden där jag bodde 2001. Ett fascinerande land. Man får höra så många märkliga saker som uppenbarligen är sanna, att vad som helst till slut låter troligt. Som det här med polishundarna. Varför inte liksom? Som en makaber detalj i det stora hela. Men det kan ju lika gärna vara en myt.

    ReplyDelete
  2. Tack snälla. Har du skrivit/målat om och från Sydafrika? Jag ska genast leta på din fina hemsida.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts