Så älskar man i västra Uganda


Jag har varit tillräckligt länge i Afrika för att inse hur litet jag egentligen vet om kontinenten. Men jag tror att jag, också tack vare Afrika, har förstått grunderna i den mänskliga tillvaron. Det spelar ingen roll om man är zulu, ibo, dansk eller korean. Vi strävar alla efter stort sett samma mål: vi vill bli sedda, älskade och förverkligade. Vi oroar också för samma saker: barnen, hälsan och pengarna. Vi äter, dricker och pippar. Allt ungefär på samma sätt.   
Men så kom jag till Uganda där jag var med på ett hörn i en svensk tv-inspelning om hiv/aids. Jag gjorde research om hur Uganda vänt trenden och till viss mån stoppat aidsdöden. Svaret var enkelt: kondomer. Gratis och generös tillgång, utbildning och information.
- Fast, sa en man från en aidsorganisation, det funkar förstås inte lika bra i västra Uganda.
- Varför inte det?
- Eh, de har inte sex som oss andra. Western jazz, du vet.
Jag nickade utan att förstå ett skvatt. Har folk i västra Uganda inte sex som alla andra? Tankarna irrade hit och dit, men jag vågade inte fråga om detaljerna.
Nästa dag, nästa möte, nu med en kvinna som var programledare på ungdomsradion, kom det på tal igen. Hon klagade på att president Moseveni, som kommer från västra Uganda, egentligen inte tror på kondomer.
- Western jazz? undrade jag.
- Ja, kondomen går sönder.
Jag bad henne att befria mig från min okunskap och det gjorde hon. Western jazz, Kunyaza eller Kakybali har enligt sägnen sina rötter i den tredje dynastin (började år 1510) då en kunglig vakt hade fått i uppdrag att tillfredsställa drottningen. Han var nervös och kunde inte genomföra penetrationen. Istället improviserade han, skulle man kanske kunna säga. Han dunkade och gnuggade penisen mot g-punkten. Och gissa vad? Drottningen gillade det. Mycket.
En doktor från Rwanda, Nsekuye Bizimana, har skrivit en bok om tekniken: "Le secret de l´amour a l´africaine" och menar att metoden är det bästa sättet att fixa en kvinnlig orgasm. Du kan läsa mer om det här (på engelska): Afrikas hemliga sex
Sett ur det perspektivet är det inget konstigt eller ens särskilt annorlunda. Man har bara förfinat konsten att älska. Egentligen skulle det här ha varit min Valentinpost, men vi har ju elkris i Sydafrika och har haft dagliga strömavbrott. För övrigt totalt osexigt.

Comments

Popular Posts