Motorsågsmassakern i Västerbotten

Det finns nästan ingen gammelskog kvar, skriver min gammelmoster Majlis på Facebook. Hon bor i Åsele i Västerbottens inland, ett av de ställen där skogsindustrin dragit fram som en synnerligen effektiv krigsmaskin. Hon postar en bild också, Majlis. Den föreställer området där hon brukade plocka svamp innan Svea Skog kom dit.


En krigsmaskin alltså. Bakom sig lämnar den ett sargat, plundrat landskap. För om jag har förstått det rätt skapas inte några lokala jobb att tala om plus att merparten av vinsten försvinner någon annanstans. Det är på det hela taget som med Afrika.
Vi har en sommarbostad i Algovik utanför Åsele. Där ser det bitvis ut på samma sätt som gammelmosters svampställe. Först kom skogsbolagen, sedan en våldsam storm som fällde många av de enstaka gamla tallar som fått stå kvar. För inte så länge sedan, fram till början av 1990-talet, var det den vackraste skogen i världen. Jag kan fortfarande se den när jag sluter ögonen. Men mina barn och barnbarn kommer aldrig att få uppleva den.
Jag känner att jag vill lägga in den högsta växeln här och säga att ord som "hjärtskärande" inte räcker. Skövlingen borde stämplas som ett regelrätt rätt brott, förslagsvis mot de mänskliga rättigheterna.
När jag var där i somras kom jag på mig själv med att fotografera detaljer, fragment av det som en gång varit. Några svepande panoramabilder över ett landskap inbäddat i mjuk, blågrön skog är inte längre möjligt.




Min nya bok "Månsbergets hemlighet", den andra boken i serien om Napoleon, handlar bland annat om ett kalhygge i Abborrträsk (den fiktiva ort som bygger på just Åsele). Det är på sätt och vis mitt strå till stacken i kampen mot skogsmassakern. Vis av erfarenhet vet jag att det inte är tillräckligt. En framgångsrik kamp behöver både engagerade människor och pengar.
Hittills har jag inte tjänat mycket på mitt skrivande, men om jag någon gång i framtiden lyckas att författa en bästsäljare ska jag göra en Beatrix Potter; Då ska jag använda vartenda öre till att köpa gammelskog i Västerbotten. En skog där inte ett barr får röras. Det lovar jag bestämt.


Boken finns förresten sedan drygt en vecka "på riktigt". Den kan lånas på bibliotek eller till exempelvis beställas här:
Bokus: http://www.bokus.com/bok/9789127136083/mansbergets-hemlighet/
Adlibris: https://www.adlibris.com/se/bok/mansbergets-hemlighet-9789127136083
Barnens bokklubb: http://www.barnensbokklubb.se/mansbergets-hemlighet

Comments

Popular Posts