Dyra Ellen lef väl!



Kanske kommer du ihåg det gamla brevet som jag skrev om för ett tag sedan? Det som hade skickats från Amerika till "Jungfru Ellen Janson" för 128 år sedan. I annat fall hittar du det här:
http://annika-langa.blogspot.com/2014/08/ett-brev-och-en-128-ar-gammal-blomma.html
Pappret är vackert och gulnat, och i brevet ligger en pressad blomma. Stilen är snirklig och inte helt lätt att tyda. Det är ett kärleksbrev, tänker jag, eller rättare sagt hoppas jag. Från en fästman som emigrerat i jakten på ett bättre liv. Hans längtan är stor och hans stil andas Jane Austen-romantik. Som ett hemligt brev från Mr Darcy till Elizabeth Bennet föreställer jag mig.
Men låt mig ta det från början. Jag vet inte vad han heter. Namnet finns varken i brevet eller på kuvertet. Men någon gång på 1880-talet, förmodligen under den andra hälften av decenniet, flyttade han till Central City i Colorado. År 1859 hade man hittat guld i området, som snart blev känt som "The Richest Square Mile on Earth". Det ska ha funnits omkring 10.000 guldgrävare i Central City, men vår brevskrivare var inte en av dem, i alla fall inte ännu. Antalet licenser var begränsade, dyra och vissa nationaliteter, till exempel kineser, var förbjudna att leta guld.
Brevskrivaren jobbade för en "elak svensk" och tjänade 15 dollar i månaden. De som gräver efter guld och silver, fortstätter han och drar till, har 3,350,250 dollar om dagen.
Han är nedstämd. Han tjänar dåligt, har varit svårt sjuk och längtar hem till Sverige. Han är inte ett dugg romantisk, han berättar bara om svårigheterna. Men en blomma har han pressat och skickat med. Säger den det som han verkar ha så svårt att uttrycka i ord?
I brevet skickar han även sina hjärtliga hälsningar till Ellens föräldrar om de vill ta emot en hälsning från "en fordom tjenare". Vad betyder det? Att han han varit anställd i det hem, Tholsgården i Ullervad i Västergötland, där Ellen jobbar som hembiträde (han har ju titulerat henne som "jungfru" på kuvertet).
I så fall är deras kärlek är utdömd. Han har inte råd att återvända till Sverige och någon ljus, gemensam framtid i Amerika verkar han inte ens kunna drömma om. Jane Austen-romantiken är vips bortblåst och ersatt av den tröstlösa verkligheten för två svenska arbetare.
Eller är det möjligt att brevskrivaren var tjänare åt Ellen och hennes familj? Att hon är dotter till en man av högre rang? Att han kallar henne "jungfru" i den ålderdomliga benämningen för en ung, ogift kvinna? Han skriver ju att han hälsar till hennes föräldrar. Annorlunda uttryckt tillhör kanske Ellen och brevskrivaren två vitt skiljda klasser. I så fall var deras kärlek också utdömd.
Hur det sedan gick för brevskrivaren och Ellen vet jag inte. Jag har sökt efter henne i forum för släktforskning, men inte hittat något. Allt som finns kvar är ett gulnat brev och en torkad blomma.

Tholsgården i Ullervad revs 1937 för att ge plats åt ett daghem och ett gruppboende.

Central City sinade guldet på 1930-talet och platsen blev en spökstad.



Central City, Colo. den 14/6 1888

Dyra Ellen lef väl!
Jag vill nu besvara det bref som jag för en tid sedan bekom fron dig hvari jag ser att du är med helsan begofvad och det är en stor gofva som Gud gifver oss. Jag kan tala om för dig att jag har vart illa sjuk så jag trodde att jag skulle få skiljas fron denna besvärliga värld ty det är inget mer för mig än att arbeta och nästan alla minna penningar får jag lemna till Doktor och medicin. Men jag är glad att nu är jag så frisk att jag arbetar. Men hur länge står i Guds hand.
Jag hör Ellen att du vill veta hur dant det är her. Det är nästan likt som i Sverige. Jag har 15 dollar i månaden. Om några månader får jag 20. Jag reder mig, men första tiden är det ej så roligt ty Svensken är elak mot den som ej kan tala så det är bättre att arbeta för Engelska.
Nu är det grönt och vackert her, men det är ej så mycket med folk her ty det är ett nytt land. Jag skulle fara rätt fron her till Sweden hade jag att betala 500 kr i Swedish mynt. Di som arbetar her i miner der di tager Silver, Guld och monga andra metaler, di har 3,350,250 dollar om dagen.
Jag kan ej gifva dig någon porträtt denna gongen ty jag har att fara till Chicago. Her är de så dyra.
Helsa dina Föräldrar så hjertligen fron mig om di vill emotaga en helsning fron en fordom tjenare. Ja helsa alla som vil emotaga minna helsningar. Jag slutar nu och hoppas att dessa rader motte träffa eder alla vid helsan. Skrif snart är du snäll.

Comments

Popular Posts