Att krypa in i en bild

Jag har en vän som heter Jens Lindström. Han är fotograf och bildkonstnär - och trollkarl. Det är jag så gott som säker på.
Ta den här gamla bilden till exempel. Jag vet inte vem flickan är, men jag gissar att det är ett fotografi från det viktorianska England. Jag gillar den mystiska musen, flickans klänning och att hela arrangemanget lämnar frågor, men inga svar.


Jens svängde sitt magiska spö och lät mig krypa in i bilden. 


Är det inte alldeles fantastiskt? Jo, ja, jag vet att man kan göra nästan vad som helst med Photoshop. Men oftast verkar det som att programmet används för att ta bort rynkor och förlänga kvinnoben. Det känns så, jag vet inte, uttjatat?
Det här å andra sidan öppnar dörrar till det förflutna och till det oanade. Nu återstår bara att övertala förlaget om att jag ska få använda den som min officiella författarbild.

Comments

Popular Posts