Och nu kommer draken


År 2012 lugnas draken av vatten.












Detta år, 2011, var den fredliga, stillsamma harens år. Nu väntar ett så kallat lappkast då 2012 i den kinesiska kalendern är drakens år.
Draken är zodiakens starkaste tecken. Den symboliserar kejsaren, dominans, ambitioner, makt och manlighet.
Det låter jobbigt. Jag kommer att sakna haren. Men jag har drygt en månad på mig att vänja mig (det kinesiska året tar inte sin början förrän den 4 februari). Och det finns hopp. Tecknen i zodiaken indelas också i fem element och nästa år får draken sällskap av vattnet, som lugnar och som ger draken förstånd att se ur andras perspektiv.
År 2012 alltså. Då ska jag gå ner 100 kg, enbart äta grönsaker – aldrig godis, träna på gym varje vecka och jogga varje morgon.
Nej. NEJ! Jag ska aldrig mer avlägga nyårslöften som jag inte kan hålla och som låter som bestraffningar.      
Jag skiter i draken. Jag ska leva mer, njuta mer och bara skriva sånt som jag vill.
På författaren Paulo Coelhos blogg läser jag hans råd för det kommande året:  
”Be creative. Men only learnt how to fly when they stopped imitating birds.”
Jag instämmer. Gott nytt år nu.

Comments

  1. Dersamma till dig och din familj! Allt är väl i Dorotea. Släktens ålderman är hälsan själv och har därmed ställt alla hälsoråd på kant. Det är nyttigt med socker , godis och tårta bara man äter det ofta och mycket...!!

    ReplyDelete
  2. Ja, haha. Morfars höga ålder och kosthållning borde förvåna en och annan dietist. Kanske är det så att allt går bara man är tillräckligt envis.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts