Svart ängel i Johannesburg

Hillbrow: stadsdel i Johannesburgs city.
”Claim to fame”: En gång, under apartheids sista decennier, ansedd att vara Johannesburgs mest trendiga och progressiva bostadsområde. På 1980-talet, när svarta sydafrikaner började flytta in, blev det landets första så kallade gråzon.

Idag är Hillbrow känd som Sydafrikas farligaste plats. Så farlig att sydafrikaner, oavsett hudfärg, övergett den. Kvarstår gör illegala invandrare, knarkmaffia, prostituerade och gatubarn. Typ. I verkligheten finns det förstås även tusentals fattiga, men hårt, hederligt arbetande invånare, pensionärer och skolbarn. Fast de liksom drunkar i bilden av det totala haveriet.  
   Hur som helst, i korsningen mellan Kotze och Queen Street, på den södra sidan av Constitution Hill och The Old Fort (ett gammalt fängelse där politiska fångar satt medan de väntade på rättegång), står en staty av en mörkhyad ängel. Den är mycket fin. På foten står inskriptionen ”Bathu bohle boena” (alla människor tillsammans). Skulptören Winston Ntuli skapade den med tanken att den skulle samla kraft från de forna politiska fångarna i fortet och låta deras styrka sväva ut över Hillbrow.
   Ibland brukar jag sätta mig vid statyn. Flera gånger har förbipasserande stannat till och utan att fråga vem jag är, och vad jag har där att göra, börjat berätta om sina liv. (Detta är en av de saker som fascinerar mig med Sydafrika: att fantastiska berättelser kan dyka upp var som helst, när som helst och ofta osökt. Men det är en annan historia.)
   Sist jag var där bytte jag perspektiv. Jag klättrade upp på muren som omger The Old Fort där både Nelson Mandela, Mahatma Gandhi och hundratals andra mer eller mindre okända anti-apartheidaktivister (inklusive min man Paul) hållits inspärrade.
   Jag såg ängeln snett bakifrån, hur den bredde ut sina vita vingar i vad som skulle kunna vara ett försök att skydda invånarna i en av världens farligaste städer.    
   Jag såg något mer också. Ett slags tecken i tiden. Bakom ängeln vajade en elledning, dragen från en gatlykta till ett (f.d) övergivet hus.  

Länktips: Sveriges Radios förra Afrikakorrespondent Margareta Svensson har gjort en utmärkt dokumentär om Johannesburg och Hillbrow (”Drömmar och dekadens”): http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=4510667

Winston Ntulis ängel i Hillbrow (med tjuvkopplad ledning).


Comments

Popular Posts