Min svärmor Alphina

När jag letade efter bilder av mammor i samband med morsdag hittade jag den här fantastiska målningen av den nigerianska konstnären Joseph Eze.


Målningen påminner mig om min svärmor Alphina Langasom gick bort för 15 år sedan. Hon var född i närheten av Vryheid i Natal 1918. På 1930-talet flyttade hon till ett plåtskjul i det område som skulle komma att bli Soweto. Hon födde elva barn, inklusive en uppsättning trillingar.
Två av trillingarna, två flickor, dog inom loppet av en vecka efter födseln. Bara Paul, min man, överlevde, trots att han var den minsta och den svagaste. Hans afrikanska namn är Mangaliso. Det betyder "mirakel".

Alphina med sina tre äldsta barn.
Varje fredag, ända fram till sin död, tog hon bussen till vårt hus i Johannesburg för att hjälpa till med tvätten. Hon pratade inte mycket engelska, jag pratade inte mycket zulu. Oftast sjöng hon. Men om jag nämnde de två trillingflickorna grät hon alltid en tår.

Jag vet inte varifrån hon fick sin styrka och sitt lugn. Jag önskar att vi hade fått mer tid tillsammans. Jag önskar att jag hade kunnat skriva en bok om hennes liv.

Comments

Popular Posts