Jag ritar som jag ritar


En bild hämtad direkt ur vardagen. Det är tidig morgon. Tholi har fortfarande pyjamas på sig, hundarna busar och jag jobbar på en halvfärdig tavla. Det ska bli ett porträtt av Tholi med en toucan, hennes favoritfågel på axel. Bakgrunden är en djungel.
Litet löst är den inspirerad av Frida Kahlos fantastiska måleri och hennes självporträtt med en apa på axeln. Jag har alltid önskat att jag kunde måla som Frida. Starkt, eget och utan att bry sig om vad någon annan tycker.
Strax efter det att jag tog bilden åt vi frukost. Tholi tog fram sin lera och började forma rosor och blad som vi ska bränna i ugnen. Det känns som att det kommer att bli en bra dag.

Till sist en dikt av Gunnel Linde (i Frida Kahlos anda). På förankommen anledning,  kan man väl säga?

Jag ritar som jag ritar

Jag ritar som jag vill:
En gumma som står still
och äter prickig sill
med randig senap till
Jag ritar som jag vill - och hör sen!

Jag ritar som jag kan:
En liten konstig man,
hans näsa den försvann
om hörnet där minsann.
Jag ritar som jag kan - och hör sen!

Jag ritar som jag tror:
En prick som kan bli stor,
och sen ett knarr som bor
i farafars gamla skor.
Jag ritar som jag tror - och hör sen!

Jag ritar som jag mår:
Ett litet krångligt får
med långa svarta tår,
som ilsket går och går
Jag ritar som jag mår - och hör sen!

Comments

Popular Posts