Renen Kalle & co på golfbanan

Kalle och kompis.
När jag jobbade som frilansjournalist fick jag ett roligt, litet annorlunda uppdrag av den sydafrikanska tidningen Saturday Stars reseredaktör. Hon ville att jag skulle skriva ett reportage om en destination i Lappland, ett exotiskt resmål för sydafrikaner.
Jag valde Åsele, där jag har mina rötter, och golfbanan. Vinklingen var att det faktiskt, mot alla odds, går att driva en 18-håls bana i ett kärvt, nära nog arktiskt klimat; på en plats där tjälen inte går ur marken förrän i april eller maj - och där det har hänt att det snöar i juni.
Dessutom hade jag hört att det bodde en ren, som visst hette Kalle, på golfbanan och jag hoppades innerligt att han skulle vara där när jag kom dit. Det var han. Han stod och betade bland golfbagarna utanför serveringen. Jag fick veta att han inte var "som alla andra renar" och att han blivit kvar ett år då samerna tog sina hjordar till fjällen.
Men han ville inte ställa upp på bild. Kalle vände baken mot mig och promenerade iväg. Fast sen, när jag kom ut på banan, hade han kommit tillbaka. Och nu stod han blixtstilla och poserade tillsammans med en kompis. Det kunde knappaste bli bättre. Tack snälla Kalle!
Det finns även en rödräv på banan, som ibland roar sig med att stjäla bollar på fairway och green, även under tävlingar. Vidare finns det ett grävgryt vid hål 12, en älg och en bisam som håller till kring hål 13 och en skogshare intill hål 16. Några enstaka gånger har en björn setts beta på banan.
Jag spelar själv inte golf. Jag har inte tålamodet. De gånger de jag har tittat på har jag tyckt att det är ganska tråkigt. Men det här, de vilda djuren, tar liksom allt till en helt ny nivå.

 

Comments

Popular Posts