Hej, jag heter handbroms



Tvillingarna på bilden har inget med texten
att göra, men en gång stötte jag på ett par
som hette Fame och Fortune.
Förnamn har oftast mening och historia i Sydafrika. Mest känt är kanske Nelson Mandelas riktiga förnamn Rolihlahla, som betyder ”trouble maker”, bråkmakare. Ett i det närmaste profetiskt namn, i alla vad apartheidregimen anbelangade.
Det finns många fler. Min svägerska, som är född under förtryckets glansdagar, heter Kululiwe, Frihet, som ett uttryck för föräldrarnas längtan efter den då ännu avlägsna demokratin.
Andra på samma spår; förnamn som vittnar om förhoppningar och drömmar om en bättre framtid för den nya generationen: Doctor, Professor och King.  
Men ibland tycker jag mig ana olika grader av besvikelse i namngivningen. Till exempelvis Ntombifuthi betyder ”girl again” och visst kan man nästan höra föräldrarnas suck mellan stavelserna över att flickskaran utökats på nytt? Ingen annanstans är det här fenomenet så tydlig som i Zimbabwe. Där kan barn ha oturen att tvingas leva med namn som Accident, Hopeless och Never Again. (Motsatser finns naturligtvis också, som det vackra Lovemore.)
Apropå detta hittade jag en gammal anteckningsbok i helgen där jag har noterat förnamn från en resa till Viktoriafallen i Zambia:
Handbrake
Wireless
Engine
Lunch
Någon uförligare förklaring fick jag aldrig, bara att engelska ord, till synes valda på måfå, är status.

Comments

  1. Vad tokigt det kan bli?? Men jag tycker att ett passande pojknamn i klanen Tander borde va - Folke Seved :-).

    ReplyDelete
  2. Absolut! Men var kommer namnet Seved från?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts