Ta hand om någons sorgsna hjärta


Den här månaden, den 18 juli fyller Nelson Mandela 94 år. I en hyllning till honom uppmanas medborgare här i Sydafrika (och på andra håll i världen) att göra en god insats i minst 67 minuter, det vill säga i lika många minuter som Mandela tillägnade år i kampen för frihet.

Nelson Mandela satt ju fängslad i 27 år. För några veckor sedan fick vi besök av två före detta politiska fångar, Bafo och Thulani, som jobbar som guider på Robben Island Museum. De var i Johannesburg för att begrava en före detta fånge. Hans aska skulle spridas över Robben Island.
- Det är inte så många av oss kvar nu, sa Thulani. De flesta fångar dör i njursvikt eller av hjärtat.

Det fanns inget rent dricksvatten på Robben Island, bara bräckt havsvatten. Det förklarar njurproblemen. "Hjärtat" har med sorg och trauma att göra.

Robben Islandfångarna dör av brustet hjärta, tänker jag. Det är en hemsk tanke, en tanke som inte vill släppa mig.
I vanliga fall skänker jag böcker till ett resursfattigt bibliotek på Mandeladagen, men i år ska jag göra något nytt; jag ska göra något fint för någon som har ett sorgset hjärta.




Comments

  1. Åh, vilken man! Blir intressant att höra vad du tar dig an som din "mission"...

    ReplyDelete
  2. Jag funderar fortfarande... Det måste vara något speciellt, något som skiljer sig från vanliga "vardagsinsatser".

    ReplyDelete
  3. Det var en väldigt fin bild, och en fin tanke - och fint beskrivet. Vad gjorde du?

    / Bea

    ReplyDelete
  4. Det märkliga var att jag inte kunde hitta något som kändes tillräckligt rätt/speciellt. Men så, klockan fyra på morgonen på Mandeladagen, ringde mobilen. Det var en gammal bekant (en fd granne för att vara exakt). Hennes äldsta dotter (22) hade dött i aids och hon hade inte råd att begrava henne. Hennes andra dotter (19) är också döende.
    Det blev mitt Mandelaprojekt. Begravningen hölls på lördagen den 21 juli.

    ReplyDelete
  5. Orden räcker verkligen inte långt alls när det handlar om så sorgsna mamma- och systerhjärtan... Vilken tur att du fanns där.

    ReplyDelete
  6. <3 Jag vet. Orden räcker inte till. Man själv räcker inte till.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts