Nils Holgersson och annan förlagspolitik

Psst, du är kändis i Sydafrika. 

Jag skriver mycket just nu. Om blott fyra månader ska uppföljaren till Napoleon & T-kex vara förlaget till handa.

Under tiden har en väninna försökt få den första boken om Napoleon utgiven i Sydafrika. Chanserna var alltid små. Det finns bara fyra förlag som ger ut barnböcker och två av dem tar sig inte an nya författare.
Det tredje förlaget, Taffelberg, visade visst intresse för att ge ut den på afrikaans. Men försäljningschefen vägrade. En annan svensk bok hade redan översatts och läsarna, påstod hon, kunde inte identifiera sig med verkligheten i Sverige.
Det var Astrid Lindgrens fina historia om mästerdetektiven Kalle Blomkvist från år 1946 som hon hänvisade till.

En annan svensk figur som dock är mycket populär bland de afrikaanstalande sydafrikanerna är Nils Holgersson. Han finns utgiven både i bokform, som serie och TV-program. Selma Lagerlöf skapade honom 1906.

Inget ont om Holgersson. Absolut inte. Men jag kan inte hjälpa att notera att det ungefär är som det alltid brukar vara med delar av den vita befolkningen. De lever liksom kvar i det förflutna. I tiden före de stora politiska omvälvingarna och apartheids fall.
Vad gäller litteratur från den "svenska verkligheten" går gränsen möjligtvis redan vid årsskiftet 1906 - 1907.










Comments

  1. Jag hörde korre-programmet i P1 häromdagen, då Johanna Melén i Ryssland ägnade ett helt program åt det enorma genomslag som Karlsson på taket har i Ryssland. Riktigt varför kunde man inte svara på, men något är det som gör att han slår igenom. Så man vet aldrig vilka svenska barnbokskaraktärer som plötsligt kan slå i ett annat sammanhang...! Vi hoppas! /Martin

    ReplyDelete
  2. Så intressant. Det kände jag inte till. Tack för att du förmedlade.
    Jag har förresten inte berättat allt om det sydafrikanska förlaget än. I deras mejl fanns en fruktansvärd förolämpning... om Khaya. Jag återkommer till det när jag surat färdigt. ;-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts