Under armen i Afrika

Raka dig först. Alltid.










I måndags morse dök det upp en bild på Facebook av en ung svenska med pilotglasögon och hår under armarna. Sedan fortsatte det med en blondin med pärlor runt halsen och en liten, mörk buske under armen.
Det blev fler och fler. Det var en kampanj, förstod jag. En rolig, nödvändig sådan. Och modig. Själv brukar jag glömma bort att raka mig, men samtidigt försöka komma ihåg att inte lyfta på armarna i offentligheten. Det är otroligt korkat av mig.
Men nu har jag hittat en plattform i kampanjen för rätten att vara hårig (om man vill). Jag skulle kunna göra det till en politisk sakfråga. Det är ju faktiskt rätt skrämmande att man kan bli kallad ”feministluder” (och mer) bara för några hårstråns skull.
Här i Sydafrika förväntar jag mig inte att få någon som helst förståelse för min nya kamp. Frågan om håriga kvinnor är så tabu att den inte får/kan nämnas ens en gång. Allt hår som inte växer på skallen ska rakas, vaxas eller förintas för evigt med hjälp av laser.
Jag  lånar nu – och parafraserar − Nelson Mandelas och ANC:s gamla målsättning: ”Freedom to have hair in my armpit in my lifetime”. Och kanske att ett "Amandla!" kan vara på sin plats också?
  
Julia Roberts orsakar världsomfattande skandal.


Comments

Popular Posts