Gör inte (alltid) som det står


Vi har ett fint avokadoträd (Persea americana) på vår gård i Johannesburg. Det bär säkert hundra frukter varje år. Jag sparade några kärnor, googlade hur man skulle göra och skred till verket med minutiös noggrannhet. Jag stack tre tandpetare i varje kärna och hängde dem över glas fyllda med vatten. Sedan vattnade jag och väntade - och väntade. Inga små rötter alls och efter ett halvår gav jag upp och slängde kärnorna i komposten.


Döm om min förvåning när några avokado plötsligt började gro i komposten - fastän att det är väldigt mörkt där. Tough love, tänker jag.


Det blev så många plantor att jag kunde ge bort till grannar och vänner. Och jag som aldrig har haft särskilt gröna fingrar känner mig löjligt stolt. Sensmoralen är, jag vet inte, men det är något om att man inte alltid behöver göra som det står.

Comments

Popular Posts