Jag mötte Emmerson Mnangagwa

Där, i mitten, står han.

För 15 år sedan träffade jag Emmerson Mnangagwa i Windhoek. Jag väntade på att få göra en intervju i parlamentet när han frågade om jag kunde ta en bild på honom och hans kollegor utanför det då nyöppnade SADC Forum House. Med min kamera alltså. Det här var före de smarta mobilernas tid.
Det kunde jag. Fast han ville inte att jag skulle mejla bilden. Han ville ha ett riktigt fotografi skickat per post. Han skrev sitt namn och adress i min anteckningsbok, och först då förstod jag vem han var: President Mugabes tronarvinge. 
"Hur går det med allt?" frågade jag och försökte se ut som om det regnade.
"Det värsta är över nu", svarade han.

Det var det inte. Landets problem hade bara börjat. Jag kan inte påstå att jag förstår den pågående kuppen i Zimbabwe. Rykten flyger med vindens hastighet i Harare och informationen är motsägelsefull. Men vi kan i alla fall vara säkra på att det handlar om Emmerson Mnangagwa. För några veckor sedan sparkades han från posten som vice president vilket i sin tur gav president Mugabes illa sedda fru Grace fritt fram i politiken.
Det blev för mycket för många, inklusive arméchefen. Idag eller i morgon får vi kanske veta om Mnangagwa är landets nya president. Han är ingen demokrat och han har också blod på händerna. Men han har lovat att ta tag i den zimbabwiska ekonomin.
Jag skickade aldrig fotot till honom.
Om det värsta verkligen är över nu - och om Emmerson Mnangagwa lyckas förbättra livet för de fattiga i Zimbabwe - ska jag överväga hans förfrågan igen.     

Comments

Popular Posts